Je hebt nodig:
Speelwijze:
Zet de kinderen in de kring. Laat een doosje/mandje rondgaan waar ze een poppetje uit kunnen zoeken.
Je legt de onderplaat op de grond of op een tafel. (Laat de kinderen er ruim om heen zitten, zodat ze er niet bij kunnen.)
Je zet de huisjes op een hoek aan de rand van de plaat, het dorp Bethfage. Je strooit er een weg van zand naar toe en van het beginpunt strooi je ook een weg naar de poort van Jeruzalem.
De ezel zet je bij het eerste huis van het ‘dorp’.
Je zet 3 poppetjes op het begin van de weg. Jezus en twee discipelen. Ze zijn op weg naar Jeruzalem. Het is bijna paasfeest. Vertel het verhaal dat de leerlingen de ezel moeten halen en laat de poppetjes de ezel gaan halen.
Ze leggen hun jas op de ezel en voor de ezel op de grond, als eerbetoon. Jezus gaat op de ezel.
Tegen de kinderen: ‘Stel dat jij er bij zou zijn. Je bent op weg naar Jeruzalem, waar zou jij willen staan?’ Laat de kinderen om de beurt hun poppetje op de plaats zetten waar zij zouden willen zijn. Zou je iets willen doen? Wat zou je roepen?
Bij mij wilden een aantal kinderen ook hun jas op de grond leggen en met een vlag zwaaien. Hun poppetje kreeg een blad in de hand en ze legden het doekje (dat met een elastiekje vast zat aan het popje) op de weg. De weg was bezaaid met jassen…
Evt. kun je nog een paar kinderen vragen waarom ze hun poppetje op die plaats gezet hebben. Het is mooi om te horen wat ze allemaal bedenken en waarom ze juist die plaats kiezen!
Laat de ezel met bereider door de mensenmassa naar de poort rijden.
Je hebt nodig:
Werkwijze:
Je hebt nodig:
Werkwijze:
Als de koningin zou komen, staan we met vlaggen en spandoeken langs de weg.
Je hebt nodig:
Werkwijze:
Je hebt nodig:
Werkwijze:
Je hebt nodig:
Werkwijze:
Je hebt nodig:
Speelwijze:
Als opstapje tot een gesprek over dienstbaar en gehoorzaam zijn kan dit spel gespeeld worden.
Speelwijze:
Je hebt nodig:
Oplossingen: